Katja Lahti Project mama-blogista kirjoitti hiljattain lapsensa viimeisestä neuvolakäynnistä ennen kouluterveydenhuollon pariin
siirtymistä. Hänen kokemuksensa omasta neuvolan terveydenhoitajasta oli
positiivinen, vaikka kaikessa ei sinne kuuluisille keskikäyrille osuttukaan.
”Keskiarvot ovat keskiarvoja, jonkun täytyy kasvaa siellä miinuskäyrillä,
kunhan nyt kasvaa. Ei ole kyse kilpailusta.”, oli neuvolassa viisaasti todettu.
Lähipiirissäni on neuvolasta hieman toisenlainen kokemus.
4-vuotistarkastuksessa, jota hyveneloseksikin kutsutaan, vanhempi sai
murskapalautteen saksien käytöstä lähtien. Tuttavani kertoi jännittäneensä
lapsensa ensimmäistä varhaiskasvatussuunnitelmaan liittyvää keskustelua
päiväkodin kanssa, koska kokemus oman lapsensa arvioinnista jonkun ulkopuolisen
tekemänä oli kammottava. Noh, lapsesta ei ollut silloisen päiväkodin eikä ole nykyisen
koulunkaan puolesta ollut mitään murhetta neuvolan pelottelusta huolimatta,
päinvastoin. Kokemus oman lapsen suurennuslasin alle laitosta sen yhden ikävän
kerran kuitenkin säilyy.
Ajatellaanpa sitten niitä vanhempia, jotka saavat usein
kuulla lasta hakiessaan, että ”Meillä kävi nyt tänään taas täällä tällainen
juttu…” tai ”Tänään me on jouduttu keskustelemaan taas siitä, että…” tai
”Tänään se lepohetki/aamupiiri/ulkoilu/jne. meni tosi huonosti.” Muistan
opiskeluaikanani sijaistaneeni kuukauden verran samassa päiväkodissa, jossa
yksi vanhempi kysyi joka päivä lasta hakiessaan, että ”Mites se lepohetki
tänään meni?” Kiva tietysti, että ollaan kiinnostuneita lapsen päivästä, mutta
jotain on mennyt pahasti metsään, jos keskustelu päiväkodin ja kodin välillä
tervehdyksen jälkeen jatkuu automaattisesti niihin seikkoihin, jotka lapsen
päivässä kyykkää. ”Ei lapsen kehittymisen mittaamisesta pitäisi tulla mitään
vanhemman henkilökohtaista painajaista, vaikka näin joskus tuppaa käymään. Ei
kukaan halua lisää huolia, ellei niihin ole jotain oikeaa syytä.”, kirjoittaa
Lahti.
Koska miten voimme sanoa, että lapsi ei osaa olla
lepohetkellä tai piirillä? Mihin se arviointi perustuu? Siihen, että kyllä
suurin osa tämän ikäisistä osaa? Minulle tuottaa edelleen vaikeuksia viedä
likaiset vaatteet suoraan pyykkikoriin. Sen sijaan säilön niitä hyvän aikaa
sohvalla, ruokapöydän tuolin selkänojalla tai myttynä huoneen nurkassa. Minä
olen selvästi miinuskäyrillä, kun mitataan taitoa viedä likaisia vaatteita
pyykkikoriin. Onko tällöin toiminnanohjaustaitoni keskitasoa alhaisemmat?
Jos arviointimme tuloksena toteamme, että lapsen on vaikea
olla paikallaan piirillä, niin silloin me emme suunnittele paikallaan olemista aamupiireille kuin
murto-osaksi hetkeä. Ihan sama, mitä ne keskikäyrät kertovat kunkin
ikätason paikallaan olosta. Jos lapselta vaaditaan sellaisia asioita, joihin
hän ei pysty, lapsen stressitila aktivoituu, mikä heikentää entisestään
oppimiskapasiteettia. Kun stressitila aktivoituu tarpeeksi monta kertaa saman
toiminnan kohdalla, ei tarvitse kuin mainita ”lepohetki” ja lapsi on valmis
juoksemaan maratonin treenatessaan oopperalauluansa samaan syssyyn.
Kun me arvioimme lapsen taitoja, me vertaamme niitä lapsen
omaan keskikäyrään. Eihän meidän aikuistenkaan kuulu verrata taitojemme
kehitystä ikätovereihin tai työtovereihin. Kuulostaa ihan naurettavalta
ajatella, että minun pitäisi osata viedä likaiset vaatteet heti päältäni pyykkikoriin,
koska kaikki muutkin kolmekymppiset osaavat. Kyllähän minä ne osaan viedä ja
pitäisikin varmasti viedä, mutta ihan muista syistä. Näin laaja-alaisen
osaamisen näkökulmasta tiedot, taidot ja arvot ovat sen asian suhteen
kohdallaan. Asenteessa ja tahtotilassa on vielä snadisti treenattavaa.
Kannustavat ja lapsen kehitystä ja oppimista myönteisesti
kuvaavat viestit ovat tärkeitä. Yhteistyön merkitys huoltajien kanssa korostuu,
kun suunnitellaan ja toteutetaan lasten kehityksen ja oppimisen tukea.
Luottamuksellinen ilmapiiri mahdollistaa huoltajien ja henkilöstön välisen
yhteistyön myös haastavissa tilanteissa.
Sitten summataan!
1. Päiväkodin henkilöstön pitää olla tietoinen siitä, mikä
merkitys on lapseen kohdistuvan positiivisen ja/tai kriittisen arvioinnin kertomisella
vanhemmalle.
2. Päiväkodin henkilöstön tulee olla varovainen tehdessään
yleistyksiä lasten taitojen tasoista.
3. Lapsen taitojen kehitystä verrataan vain lapsen aiempiin
taitoihin. Ei ole mitään syytä asettaa lapsia kilpailuasemaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti